Dziwnów położony jest między Bałtykiem od północy, rzeką Dziwną od południa a z zatoką Wrzosowską. To wyjątkowe położenie uzupełnia tzw. Martwa Dziwna, czyli zamknięte (od dostępu do morza i rzeki) starorzecze rzeki Dziwna (będące obecnie jeziorem) oraz lasy, które swoją otuliną otaczają nie tylko sam Dziwnów, ale i inne miejscowości gminy (Łukęcin, Międzywodzie, Dziwnówek).
Przez prawie 700 lat komunikacja zależna była od łodzi i w miarę rozwoju całego regionu i samego Dziwnowa, także za pomocą promów. Pierwsza przystań promowa została wybudowana na wysokości obecnej ulicy Marii Konopnickiej, druga zaś, niedługo potem powstała w pobliżu obecnego wejścia do byłej spółdzielni rybackiej Bellona.
Do połowy lat 50. części miasta położona na wyspie Wolin nie miała stałego połączenia z lądem. Pierwszy most drewniany z podnoszonym przęsłem zbudowano w 1956 r. Obecny most o konstrukcji stalowej oddano do użytku w 1994 r. Most, otwierany elektrycznie, działa na zasadzie przeciwwagi gdzie obciążniki równoważą ciężar jezdni. Otwarcie mostu umożliwia przepłynięcie cieśniną Dziwną jednostkom pływającym.
Podniesienie przęsła zwodzonego otwiera kanał żeglugowy o szerokości 16 metrów. Most otwierany jest co dwie godziny (w godzinach parzystych), a w okresie od 15 czerwca do 30 września dodatkowo o godzinie 13, 17, 19 i 21.
Fragment informacji z http://www.dziwnow.pl